W środę 11 grudnia uczestniczyliśmy w spotkaniu prasowym w Myszkowie. PKP PLK poinformowało o kolejnych etapach realizacji inwestycji na tzw. wiedence. Marcin Waszak z Fundacji Batorego opowiedział natomiast o działaniach prowadzonych w ramach Paktu Uczciwości.
Prace na monitorowanej linii wchodzą w nowy etap. Od listopada pociągi z Zawiercia do Myszkowa jeżdżą po dwóch nowych torach. Na tym odcinku podróżni korzystają także z nowych peronów na stacji Myszków oraz na przystankach Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole.
Specjalna maszyna PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej, pracuje na modernizowanej linii. Mechanizacja pozwoli znacznie przyspieszyć prace na odcinku Myszków – Poraj – praca z użyciem PUN, skraca się znacznie czas prac, z około trzech miesięcy do zaledwie ośmiu dni. Maszyna ściąga stary tor, a w jego miejsce układa nowe szyny i podkłady. W ten sposób zostanie ułożonych 14 kilometrów nowych torów.
W ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa–Zawiercie”, wymienionych zostanie 88 km torów i sieci trakcyjnej. Zrewitalizowane będą 34 obiekty inżynieryjne, w tym 20 mostów i 2 wiadukty. Poziom bezpieczeństwa na linii zwiększy modernizacja 15 przejazdów kolejowo-drogowych. Pociągi pojadą szybciej – prędkość wzrośnie ze 120 do 160 km/h.
Wartość zadania wynosi 380 mln zł. i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na III kwartał 2020 roku.
Fundacja Batorego cały czas aktywnie przygląda się realizacji inwestycji – procedurom prowadzenia robót, a także współpracy Wykonawcy z Zamawiającym.