PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 20 lipca podpisały umowę o wartości ponad 370 mln zł netto na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Częstochowa – Zawiercie.
Modernizacja linii kolejowej na tym odcinku została objęta paktem uczciwości. Zespół Fundacji im. Stefana Batorego uczestniczył w całym przetargu jako obserwatorzy – analizował dokumentację przetargową, SIWZ, a także pytania przesyłane przez Wykonawców i odpowiedzi Zamawiającego. Trzech przedstawicieli Fundacji Batorego zostało także członkami komisji przetargowej jako obserwatorzy bez prawa głosu. Będą również uczestniczyli w kolejnych etapach prac.
Co zmieni się dzięki projektowi?
- Na modernizowanej 44 km trasie, pasażerowie zyskają lepszą obsługę na stacjach i przystankach. Przebudowane zostaną perony na stacjach Myszków oraz Poraj.
- Zwiększy się komfort obsługi na 8 przystankach: Częstochowa Raków, Korwinów, Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko, Myszków Nowa Wieś, Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole.
- Obiekty zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie monitoring i system informacji pasażerskiej.
- Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
- Na przystankach Żarki Letnisko i Myszków Mrzygłód oraz na stacji Poraj nowe przejścia podziemne zapewnią bezpieczne dojście na perony.
- W Częstochowie budowa wiaduktu na drodze krajowej nr 46 usprawni komunikację i ograniczy korki na drodze krajowej nr 1 łączącej północ (Gdańsk) z południem (Zwardoń). Zwiększy się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym.
- Zostanie wymienionych prawie 90 km torów i sieci trakcyjnej. Nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem zapewnią sprawny przejazd pociągów.
- Wyremontowanych i przebudowanych zostanie m.in. 18 mostów. Przeprawa nad rzeką Stradomką w Częstochowie zostanie rozebrana i wybudowana na nowo.
- Na linii zostanie zmodernizowanych 15 przejazdów kolejowo – drogowych. Zyskają dodatkowe urządzenia i sygnalizację.
Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” realizowany będzie w formule „projektuj i buduj” i finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość całkowita przedsięwzięcia wg Krajowego Programu Kolejowego wynosi 503,1 mln zł w tym dofinansowanie unijne – 384,9 mln zł.