W dzisiejszym (25 marca 2021 r.) wydaniu dziennika Puls Biznesu ukazał się artykuł „Pakt Uczciwości à la PKP PLK”. Dotyczy on nieprawidłowości i zaniedbań, które pojawiły się przy budowie przejścia podziemnego w Poraju, wchodzącego w skład inwestycji monitorowanej przez Fundację Batorego. Porusza kwestię sporu między Zamawiającym (PKP PLK) i Wykonawcą (ZUE) o zapłatę za przejście. Cytuje także Grzegorza Makowskiego i Marcina Waszaka – kierownika oraz koordynatora Paktu Uczciwości – których zdaniem „problem można było już dawno rozwiązać z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych stron”.
Ze względu na spór, wstrzymana została nie tylko budowa samego przejścia, ale także certyfikacja wydatków projektu z funduszy unijnych. Na chwilę obecną w Poraju funkcjonuje tymczasowe dojście do peronu, niezbyt dogodne dla pasażerów, co prowadzi do zachowań niebezpiecznych i prób skracania sobie drogi przez tory.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Programów Transportowych wyraziły zaniepokojenie sprawą budowy przejścia. Przygląda się jej również prokuratura.
Osoby zainteresowane treścią artykułu mogą znaleźć go na stronie Pulsu Biznesu.
Zachęcamy także do zapoznania się z korespondencją Fundacji i PKP PLK S.A. w tej sprawie, która na bieżąco zamieszczana jest na stronie Paktu.
Poniżej zdjęcia z wizyty monitoringowej Fundacji Batorego na stacji w Poraju 18 lutego 2021 r.: