W piśmie z dnia 17 marca 2021 roku Fundacja zwróciła się do Zamawiającego z prośbą o przekazanie dokumentów związanych z wystawieniem jednostronnego Świadectwa Przejęcia w celu przygotowania opinii prawnej dotyczącej problemu odbiorów końcowych i wystawienia Świadectwa Przejęcia. 26 marca do pisma tego odniósł się także Wykonawca przedstawiając własne stanowisko w tej sprawie oraz udostępniając dokumentację kontraktową powiązaną z tym zagadnieniem.
30 marca Fundacja wystosowała opinię prawną, której celem była ocena prawidłowości sposobu postępowania PKP PLK S.A. oraz ZUE S.A., a także działania Inżyniera Projektu w przedmiocie dokonania odbiorów końcowych robót oraz wystawienia Świadectwa Przejęcia Robót.
7 kwietnia roku ZUE S.A. poinformowało Fundację, że nie zgadza się z wnioskami zawartymi w rzeczonej opinii, zarzucając autorowi konflikt interesów. Do zarzutów Fundacja odniosła się 9 kwietnia. W sprawie tej ZUE S.A. przesłało jeszcze dwa pisma: 9 kwietnia oraz 12 kwietnia. Do pierwszego z nich Fundacja odniosła się 24 maja na co Wykonawca odpowiedział 8 czerwca.
15 kwietnia Fundacja zwróciła się do PKP PLK S.A. z prośbą o przekazanie opinii prawnej Spółki dotyczącej tego problemu oraz o ustosunkowanie się do opinii prawnej sporządzonej przez Fundację. Ponadto, poprosiła również o udostępnienie korespondencji kontraktowej, zarówno Zamawiającego, jak i Inżyniera Kontraktu. PKP PLK S.A. odpowiedziała 20 kwietnia [1] [2]. 16 lipca Fundacja zwróciła się do Zamawiającego z prośbą o przekazanie informacji o to, czy zrealizowane zostały prace, których nieukończenie Spółka wskazywała jako przeszkody przed wystawieniem Świadectwa Przejęcie Robót. PKP PLK S.A. odpowiedziała 30 lipca.